Renovasjonsgebyr
Fra 1. januar 2026 innføres samme forfallsdato på renovasjonsgebyret for Lillesand og Birkenes.
Forfallsdatoer fra og med 2026 er 20. januar og 20. juli.
-
Alle som er tinglyst eier av en eiendom i Lillesand eller Birkenes må betale renovasjonsgebyr. Dette er hjemlet i Forurensningsloven §34
-
Renovasjonsgebyret vedtas av kommunestyrene i eierkommunene
-
Gebyret fastsettes etter selvkostprinsippet og etter prinsippet om at forurenser skal betale
-
Gebyret skal uavkortet finansiere renovasjonen i kommunen, blant annet tømming hos husstandene, drift av gjenvinningsstasjoner, administrasjon og sluttbehandling av avfallet
-
​Fellesutgifter omfatter drift av gjenvinningsstasjoner (transport og avfallsbehandling) og øvrige kostnader i forbindelse med renovasjonsdriften
-
Her kan du finne mer informasjon om Co2 avgift på forbrenning av restavfall​
​​
Gebyr for husholdning
-
Renovasjonsgebyret gjelder for alle typer private boliger (leilighet, hybel, flermannsbolig, enebolig mm.)
-
Gebyret faktureres 2 ganger i året
-
Send oss en e-post, om du ønsker månedlig faktura​​​​
Gebyr for et standard abonnement 2025
-
Restavfall 120 liters dunk kr. 2328,-
-
Matavfall ​120 liters dunk kr. 662,50
-
Papp- og papiravfall 120 liters dunk kr. 276,25
-
Plastemballasje i sekk kr. 0,00
-
Glass- og metallemballasje 120 liters dunk kr. 0,00
-
Fellesutgifter kr. 1752,50
-
Co2 avgift restavfall kr. 290,00
-
Sum inkl. MVA kr. 5308,75
